dinsdag 30 april 2013

Dikke zalm aan de haak en Joep aan de haak

Uitzicht 's morgens Torndirrup NP
Na de strandscheuractie, volgen we de kust naar het westen. We proberen steeds aan het strand te kamperen, maar dit is niet overal even gemakkelijk (veel doodlopende zandweggetjes; zelfs een 4WD komt niet over de duinen. Zelfs niet als Joep rijdt.). We volgen een tip van een roadhouse mevrouwtje op en komen zo terecht op een bijna verlaten campground aan zee. Helaas wil de zon niet echt tevoorschijn komen, sterker nog, er valt regen uit de lucht! O, nee! Gelukkig is er een schuurtje, waar we schuilen en heel veel thee drinken, omringt door muggenspiraaltjes (whaah, zoveel muggen!!).
Zalmvanger
Joep geeft het vissen nog een paar pogingen, maar het is niet erg lollig met dit weer, dus we besluiten door te rijden naar Albany.
We doen een beetje sightseeing in Frenchman Bay en belanden op een camping aan het water waar een paar jongens een stuk of 20 (!?) mega-zalmen aan het wassen zijn. Halleluja. Blijkbaar is er een baai genaamd Salmon Hole waar het stikt van de zalm. 's Morgens rijden we dus naar dit zalmparadijs... Wat een gekkenhuis hier!
Torndirrup NP
Iedereen gooit de hengel in en meteen hangt er een mega zalm aan de haak! Zo dus ook bij Joep... Alleen gaat er ergens iets mis, want opeens zit de haak niet meer in de mond van de zalm, maar in Joeps voet! Whaah, voetpiercing! Angelique staat er bij te gillen en moet de lijn doorsnijden, brrr, zelfs dit lukt nu even voor geen meter. Dus Joep doet het zelf maar. De vishaak knipt hij ook doormidden, zodat de haak uit de voet kan worden gehaald. Maar niet voordat de zalm goed en wel op het droge ligt natuurlijk. Prioriteiten! Nadat Joep nog een tweede zalm vangt voor een vriendelijk gezin zonder hengel
 (gewoon, omdat het kan), is het tijd om de zalm op de BBQ te leggen voor de lunch. Verser kan het niet, heerlijk!
Muziek bij kampvuur
's Avonds kamperen we bij Cosy Corner campsite en komen hier Adelaine, Ronan (Frans stelletje) en Frank (Duitser) tegen, die we bij de dolfijnen in het Cape Le Grand NP hadden ontmoet. Dat werd dus weer een gezellige avond en de rest van de zalm konden we mooi delen! 's Morgens ontbijten we samen en daarna rijden we naar de Blowholes (waar zeewind/-water uit gaten in de rotsen spuit), The Gap (megagat, waar de zee keihard op de rotsen beukt en 10-tallen meters omhoog slaat) en Natural Bridge in het Torndirrup NP. Daarna brengen we een tweede bezoek aan Salmon Hole. Joep en Ronan slaan er allebei een aan de haak en met twee dikke zalmen in de koelbox zoeken we een strand BBQ in Albany. Lunchtijd!
Samenreisgroepje
De volgende dag beginnen we met een strandwandeling bij Shelley Beach en daarna trekken we verder naar Denmark. De zalm moet op, dus we verzinnen een nieuw recept: salmon fish cakes! De voorbereidingen zijn erg culinair en het smaakt heerlijk! Van een halve zalm voeden we gemakkelijk 5 mensen. Daarna verkennen we Denmark en drinken een lekkere koffie bij een leuk cafeetje. Helemaal aangesterkt springen de heren daarna in het water bij Greens Pool; een mooie baai met grote, ronde boulders in het water. Er wordt weer gevist, dit keer met een focus op inktvis (maar vangen, ho maar). Tijdens het snorkelen zien Frank en Joep een wobbegong (en Angelique is heel blij dat ze niet aan het snorkelen is). Brr, wat een beest. Daarna arriveren we op Parry Beach campsite, waar een oud, krom, kreupel vrouwtje ons verwelkomt met 'poor kids, can't read'. Het is net na vijfen en dat is blijkbaar de sluitingstijd van de campsite. Sja. Gelukkig mogen we blijven.
Uitrusten Bibbulmun Track
Frank krijgt het daarna nog bijna aan de stok met onze overbuurman, omdat hij een dode boom te lijf gaat in een natuur reservaat; we hebben hout nodig voor ons kampvuurtje. Het wordt verder een relaxte avond met Frank die mooi gitaar speelt bij het vuur. Nice!
De volgende dag zijn we actief en lopen een stuk van de Bibbulmun Track; door het bos, langs grote boulders en langs het strand. De wandeling is langer dan verwacht en om 15u zijn we terug bij de auto en kunnen we eindelijk lunchen. Honger! 's Avonds gaan we terug naar de campsite voor een biertje bij zonsondergang op het strand. Genieten!

PaMaJacobs zei

Wat een joekels van zalmen heeft Joep daar gevangen! Wij hebben gisteren ook nog zalm gegeten, maar dat was meer van diepvries kwaliteit! In die baai moeten maar niet te veel zalmenhunters komen a la Joep: slecht voor de zalmenpopulatie!
Vanmorgen om 10.00 u op tv gezien dat Beatrix de business heeft overgedragen aan onze nieuwe koning Willem-Alexander! Mam heeft in de eufori daarom de vlag maar eens opgehangen buiten. Met oranje wimpel!
Benieuwd naar jullie volgende blog!