zaterdag 26 november 2011

Cowboys en beach hippies

Wasje ophangen op de camping
De Sierra Nevada... Dat klinkt ons goed in de oren, dus dat is onze volgende bestemming. In de bergen hebben we een vuurtje gemaakt en gebivakkeerd. Brr, hier was het een stuk kouder dan aan zee. De volgende dag kwamen we uit bij een fort uit de 15e eeuw, waar toevallig net een oud opaatje aan kwam met een hele grote sleutel. Net Fort Boyard. Hij heeft ons een rondleiding gegeven; binnen was het verrassend mooi. Daarna hebben we nog een stuk gelopen in de bergen met uitzicht op sneeuwtoppen. Maar hier was het ons te koud en te nat. Op een camping hebben we ons vervolgens dik een uur vermaakt met het doen van de was; we hebben een heel washok versierd met onze handdoeken, onderbroeken en afritsbroeken. Gelukkig was het niet druk op de camping; anders was het misschien a-sociaal geweest, haha! Daarna heeft Angélique ervaren hoe het is om blind en koud te douchen. Met de hartelijke dank aan degene die de bewegingssensor voor het licht op 5 minuten heeft gezet... en deze bij de ingang van het washuis heeft geplaatst. Grrr.
Wild Wild West wandeling!
De volgende dag hebben we over de lokale markt van Guadix gebanjerd en noten, dadels en fruit gekocht. Daarna zijn we langs een oude spoorlijn gaan lopen. Dit had een hoog Wild, Wild, West gehalte. We kwamen uit op een punt waar je uitkeek op bewoonde grotwoningen; een zigeuner-ghetto met ontzettend veel afval overal. Heel minimaal en apart om te zien dat mensen hier nu nog zo leven.
De mooie baai van Maro
Tapas in de Alpujarra, hmmm
Badderen in de Alhama de Granada
Op naar Granada! Hier hebben we ons op een hostel getrakteerd, omdat de bus nog vol lag met natte was. Na onze kamer gezellig gedecoreerd te hebben met de verwarming op volle pulle, was het tijd voor een paar biertjes (zaterdagavond). We zaten in de studentenwijk en elke kroeg had een propper op straat staan. Je kon overal bier en tinto krijgen voor een euro. Dat is nog eens goedkoop stappen. De volgende dag hebben we de stad verkend en zijn we naar de Alhambra gelopen. Deze is prachtig van binnen (zagen we in de boekjes van de toeristenshop). Na wat heerlijke tapas gegeten te hebben, sprongen we weer in de bus en zijn we naar het dorpje Maro aan zee gereden. Onderweg regende het heftig, dus we hoopten op beter weer aan zee. Helaas schoten de bliksemschichten hier veelvuldig het water in. Daar aangekomen zijn we door het tussenraam de 'slaapkamer' ingekropen en hebben een lange nachtrust genoten. De volgende dag werden we verrast door een ketsblauwe hemel en hebben we in zee gezwommen en op het strand gerelaxed. Ook hebben we een paar nieuwe mensen leren kennen, allemaal vrije vogels, waaronder onze Duitse buren, een Nederlandse vrouw die alleen reisde in haar auto, een Limburger die aan yoga deed en een Belg die een zelfgemaakt hutje à la Expedite Robinson bewoonde op het strand. Die avond zijn we uitgenodigd door een Pool die zelf een soort woning in een bus had gebouwd. Hier woonde ook een Hongaar en een Duitser. Ze werkten allemaal gratis bij een boer en mochten in ruil wonen op zijn land. Er was ook een Fransoos met een fiets bij. Hij woont onder een parasol en maakte de hele avond woordgrapjes. Typisch zo´n avond van ´je had erbij moeten zijn´, want het was echt hilarisch en maf. Die nacht wilden we gaan slapen op het strand bij de Belg, maar daar aangekomen bleek dat de zee heel hoog kwam. Uiteindelijk hebben we de Belg geholpen zijn boeltje te verhuizen naar hogergelegen terrein en zijn zelf maar weer naar de bus afgedropen. Maro beviel ons wel, dus we hebben er nog een relax morgen aangeplakt en zijn daarna naar de Alpujarra gereden. Hier hebben we een paar mooie, witte bergdorpjes bekeken en een korte wandeling gemaakt. Omdat hier overal de hammen in de barren en winkels hingen, kocht Joep vast een nieuwe ham voor in Marokko straks. Toen was het tijd voor ontspanning en zijn we naar de Alhama de Granada gereden; hier zijn warmwater bronnen. Daar hebben we een tijd lekker in zitten badderen en kennis gemaakt met een 73 jarige Japanner, die er 35 jaar over had gedaan om Spaans te leren uit een woordenboek en nu de trip van zijn leven maakte in Spanje. Hij was te voet gekomen, dus we hebben hem netjes afgezet bij zijn hotel en zijn daarna een bijzonder plekje gaan zoeken voor de nacht. To be continued...
  • In november kun je nog in de Spaanse zee zwemmen, zonder het nieuwjaarsduik-gevoel te krijgen
  • `Een eigen huis, een plek onder de zon´; sommige mensen snappen dit helemaal.
  • Je gaan scheren in een openbaar warmwater-bad is smerig. Maar hier denken sommige Spanjaarden anders over.
Hasta luego!

Iris zei

Oeh heerlijk!
Krijg weer een beetje het vertrouwde reis gevoel als ik jullie verhalen lees!
Blijf zo doorgaan en geniet er vooral veel van!

Have fun!

PamaJacobs zei

Hartstikke leuk dat jullie allerlei mensen ontmoeten en hun bijzondere verhalen horen.
Dat badderen in de buitenlucht ziet er goed uit.