zondag 13 mei 2012

Panda´s, karaoke en de dikke teen van buddha

Dating in het park
Op de luchthaven van Kathmandu wisselen we onze laatste Nepalese Rupees in voor Dollars; het is verboden om deze het land in- en uit te nemen. We hebben tijdens de vlucht naar Kunming uitzicht op de Mount Everest. In Kunming stappen we over en moeten opnieuw door de controle, waar Angélique in haar kruis gegrepen wordt door de check-mevrouw. Dus...? Vanuit Kunming vliegen we door naar Chengdu. Bij aankomst in het hotel blijkt dat we de eersten zijn die via bookings.com hebben geboekt en we krijgen zomaar een gratis taxirit, een gratis drankje en een gratis bezoek aan het Giant Panda Research Center!

Eendje eten?
In Chengdu valt ons meteen op hoe commerciëel en ontwikkeld de stad is. De vrouwen dragen sexy kleren met hoge hakken. Je ziet echt de meest bijzondere outfits en kapsels. In het park staan mensen zonder gêne luidkeels karaoke zingen. Ook doen mensen (jong en oud, hip en ouderwets) met een uitgestreken gezicht een soort supergay aerobics dansje. De overheid schijnt dit te financieren. Hilarisch. In het park is ook een datingpad met een waslijn vol contactadvertenties. Hier is het natuurlijk erg druk. Joep waagt het om in Chengdu naar de kapper te gaan. Het is lastig om een Chinees in het Zerums uit te leggen wat je precies wilt. De meeste mensen hier spreken geen woord Engels... Gelukkig hebben we in Nepal een vertaalboekje gevonden NL-Chinees. Dat is nu goud waard voor ons. Het kapsel is best geslaagd.

Panda knabbelt bamboo
De volgende dag bezoeken we het Giant Panda Breeding Research Center. Angélique kijkt er al een week naar uit... en het is ook echt heel bijzonder. Er rennen rode panda´s rond en er zijn veel reuzenpanda´s met zelfs een paar schattige babypanda´s. We hadden begrepen dat ze niet veel meer doen dan slapen en eten, maar wij zien een stel hyperactieve rondrennende, etende, boomklimmende, koprollende, spelende panda´s. Heel cool.
´s Avonds eten we in Chengdu op straat BBQ stokjes. Dit is een populaire maaltijd en de tentjes zitten overal vol met mensen. Daarna trekken we op het dakterras van ons hotel een fles Chinese wijn open (Great Wall)... en ieks, helaas is die niet te drinken.

Giant Buddha
De volgende dag rijden we naar Leshan om de Giant Buddha te bezoeken. Deze rakker is 70 meter hoog en uit steen gehouwen in een rots die uitkijkt op een rivier. Het is hier superdruk met Chinese toeristen, waarvan vooral de jeugd het enorm kicken vindt om met ons op de foto te staan, en met het bekende ´peace´ teken natuurlijk! We lopen flink wat trappen af om bij de gigantische tenen van de buddha te komen. En daarna weer alle trappen op naar het hoofd van Buddha. Een vermoeiende trip, want het is snikheet. Gelukkig kunnen we daarna uitpuffen in de bus naar onze volgende stop: Mount Emei. Hier spreken we een stel uit Australië , die hebben de wandeling naar de top van Mount Emei al gemaakt. We zijn erg benieuwd hoe deze ons gaat bevallen, want de volledige route naar de top bestaat uit... trappen. Heel veel trappen. Het is in totaal 52 kilometer traplopen!
Knielen voor buddha
De volgende dag lopen we met onze backpacks trap op, trap af en trap op. Het is weer erg warm. We lopen we door prachtige bossen, komen we voorbij oude tempels en zien we wat aapjes met babies. De Chinezen zelf zijn niet erg van de fysieke activiteit en nemen de kabelbaan naar boven. Bij de plek waar deze aankomt, is het een groot circus met Chinezen die eruit zien alsof ze de Mount Everest gaan beklimmen. Ze lopen een rondje en gaan dan weer met de kabelbaan naar beneden. Tegen de avond komen we aan bij een klooster waar we overnachten. Ter cooling-down lopen we nog even naar een vleermuizengrot iets verderop, waar de vliegende muizen ons om de oren vliegen. Na een goede maaltijd in het sfeervolle, oude klooster luidt een monnik de avondklok in op een gong en kruipen we vroeg in ons bed.
Een van de tempels op Mount Emei
´s Morgens regent het en we wachten een uurtje voor we op pad kunnen. Na het passeren van weer een klooster, zien we een jonge Chinees met een grote aap op zijn rug. We kijken even vreemd op van dit vreemde gezicht; het ziet er zó bizar uit. De aap is bijna net zo groot als de jongen! Wanneer de jongen ´Help me!´ begint te roepen, beseffen we dat de aap niet helemaal gewenst is. We rennen op de jongen af en de aap springt van zijn rug. De Chinees is helemaal van de kaart. De brutale aap heeft alle ritsen van zijn rugzak opengetrokken en de complete inhoud op de grond gegooid op zoek naar eten. Twee meter verderop zit meneer aap rustig te genieten van een zak chips en een pak koekjes. Mission accomplished!
Leo, de apenvriend
We lopen dus niet voor niets met een stok rond en de waarschuwingsbordjes voor ´terrible monkeys´ staan er niet voor de lol. Dankbaar als hij is, vergezelt Leo Kang (zo heet de monkeyman) ons naar de top van de berg. Iedereen die we tegen komen, krijg t vervolgens het broodje aap –verhaal te horen. Bovenop de berg zien we de Golden Temple en Leo wordt gek van blijheid. Hij vindt het prachtig (en wij vinden het superkitsch). We nemen afscheid van Leo en nemen de kabelbaan naar beneden. Dan moeten we nog een uur met een bus, waarin maar liefst 4 mensen moeten overgeven. Heerlijk, die bergslingerweggetjes!

De volgende dag willen we met onze lamme benen de trein nemen naar Xichang, maar helaas is deze al vol. We vinden een goedkoop hotel in de buurt van het station, met uitzicht op een betonmuur (dit zijn de goedkoopste kamers hebben we uitgevonden). Onze eerste week in China zit erop... en is voorbij gevlogen!

Ons maaltje wordt bereid
• In China geldt internet c
ensuur, dus we kunnen hier zelf niets op Blogspot, Picasa, Youtube, Facebook, Twitter etc.. plaatsen. Behalve via een sneaky zijweg dan.
• Het Chinese toerisme is enorm in opkomst, maar buitenlandse toeristen zien we weinig.
• Omdat de Chinezen bijna geen Engels spreken (en wij geen Chinees) proberen we het met gebarentaal. Maar dat werkt niet echt; ze tellen bijvoorbeeld heel anders met de vingers.
• De toiletten hebben hier niet altijd deuren, dus als je binnenloopt zie je mensen meteen in vol ornaat en in volle actie gehurkt zitten. Even slikken. Dat wel.
• De rochel van de Chinees komt van ergens erg diep. En wordt daarna met volle kracht op de grond gedeponeerd. Of in de bus in de prullenbak.

Bekijk de video van de reuzenpanda´s

Foto´s China

Christel zei

Cool video!! en wederom een leuk verhaal om te lezen. Never a dull moment! XX

Martijn Hendriks zei

Leuk dat jullie je vermaken op jullie rondreis. het is alweer een poosje geleden dat we wat van jullie gehoord hadden.
We hadden het gisteren nog over jullie op de toren. een fijne tijd toegewenst en tot spreeks.

gr Martijn

Lieke D zei

Heel tof om te lezen en te zien.