vrijdag 31 augustus 2012

Drie weken cruisen (en werken) in de uitgestrekte, ongerepte Kimberley

Langghi rotsen met boot in de verte
Hostess Angélique gaat dus drie weken het water op. Zonder Joep. Tien dagen vanaf Derby langs de kust naar boven en daarna tien dagen terug met een nieuwe groep gasten die per helicopter op een strandje worden afgezet. De Kimberley is een groot stuk ongerept Australië, het ligt afgelegen en is alleen per water te bereiken. Mijn collega´s zijn Lenny (de schipper), Tracey (zijn vrouw, en tevens kok), Andrea (engineer, Italiaans), Susie (deckie, en tevens zangeres), Sarah (hostess) en ik (hostess).

Typische Kimberley rotsen

Nadat we de gasten aan boord ontvangen met een glaasje bubbels kunnen we op pad. De eerste stop van de Discovery One –zo heet de boot- is Hidden Island met Silica Beach. Met de tenders (kleine bootjes) zetten we iedereen af op dit zachte, knisperige, ketswitte zand. De hele groep van 19 personen springt meteen het water in! Het bijzondere zand van Silica Beach voelt heerlijk aan onder je voeten. Daarna leggen we aan bij Crocodile Creek, waar we een stalen trap op klimmen om op een plateau te komen met een mooie waterval. En nee, er zijn geen krokedillen. Die kunnen niet trapklimmen...

Break van Humpback Whale
Op dag drie bezoeken we de Phil en Marion; een excentriek stel dat al 18 jaar in Silvergull Creek woont. Hij draagt een oranje onderbroek en een wit hemd, heeft een dikke witte baard en drinkt bier uit een mok. Zij draagt geen ondergoed, hangt vol met parels, drinkt RedBull en rookt als een ketter. Hun paradijsje bestaat uit een viewpoint met een schommelstoel, een hottub, een outdoor wc met uitzicht over de baai en een moestuintje. Ter afscheid zwaaien ze ons uit met een bijpassende blote billen-groet vanaf het viewpoint!
Daarna varen we door naar de Horizontal Falls. Het water stroomt hier door een smalle, ondiepe opening tussen twee rotsen en als het tij keert stroomt het water hier met flinke snelheid door. Met een soort speedboot racen we door de stroomversnelling op en neer. ´s Avonds zwemmen er een tiental Nurse Sharks om de boot. Schattige haaien met een platte kop. Lenny voert ze worst en ze eten uit zijn hand. Ik durf ze te ´aaien´ vanuit de tenders. Ze voelen een beetje ruw aan.

Montgomery Reef
Op dag vier komen we aan bij het Montgomery Reef. Met eb loopt het water in kleine watervalletjes van het 400² km grote rif omlaag. Binnen een uur zien we meer dan (ongelogen!) honderd zeeschildpadden langs zwemmen! Er zitten veel grote exemplaren bij. Ze steken hun kop omhoog uit het water en zwemmen voor, langs, achter en onder de boot. Ook zien we grote sting rays, een paar reef sharks en andere vissen. Sommige vissen zijn grappig en kunnen zo´n 100 meter over het water racen op hun staart!

Aboriginal art
Hierna leggen we aan bij Raft Point voor een klim naar Wanjina aboriginal rotsschilderingen.
 De volgende dag begint met een bezoek aan Langghi, een baai met bijzondere rotsformaties. Daarna varen we naar Sampson Inlet om walvissen te spotten. We zien er een stuk of tien en ze duiken zelfs onder de tenders en langs de boot. We krijgen een hele show van round outs, fluke down dives, pec slaps, tail slaps, spy hops en breaches!

Neuspeuterskelet op Langghi
Op dag zes maken we eerst een excursie door een mooie kloof. Daarna stoppen we bij Sheep Island dat opvalt door een gigantische Boab boom. Ook is er een osprey die een nest heeft in een van de Boabs. Die boom ziet wit van de vogelpoep. We maken nog een derde stop bij een mooi strand waar iedereen weer in het water springt.´s Avonds houden we paardenraces op het dek. Een groot succes is (gevalletje `je had er bij moeten zijn´)!
Dag zeven begint met een bezoek aan de Kings Cascade; een trapaflopende waterval. Met de vijf fitsten klauteren we een stuk naar boven om bij een oase van zoetwaterwatervallen uit te komen. Terug bij de boot zien we witte dolfijnen en veel kleine jellyfish in het water.

Zo mooi!
Op de ochtend van dag acht maken we een rondje in een mooie kreek met de tenders. Ook wandelen we naar een oase voor een duik in de poel en een douche onder de waterval (best lastig voor de meeste gasten, want de route is vol met glibberige keien). Daarna stoppen we bij Careening Bay voor een bezoek aan de Mermaid Tree; een enorme tweeling Boab boom. Op Anderson Island wandelen we vervolgens een vleermuizengrot in. Daarna maken we een kampvuur op het strand, eten oesters vers van de rots en drinken een wijntje bij zonsondergang.

Salty
We eindigen de heenreis in de Hunter River, waar we krokedillen zien. Hier nemen we ook afscheid van de groep, waarbij er zelfs traantjes tevoorschijn komen. Een mooi compliment aan het team!
De nieuwe groep komt aan boord en we kunnen aan de terugreis beginnen, die minstens zo leuk. Terug naar Derby. Terug naar Broome. Terug naar Joep!

Foto's Australie
Video Kings Cascade

PaMaJacobs zei

De foto's zijn zóóóóó mooi!
En de plee met een view is kicken.

Groetjes,
mams

Freek Huijs zei

Good day mates,

te gek om de verhalen te lezen. Ik lees nog steeds alles en bekijk de filmpjes en videos. Supertof!
Enjoy daar beneden.

Freek

Freek Huijs zei

Huh?!

De foto's en videos. Bijna hetzelfde...

Freek

Nicole zei

Prachtig hoor, ook geweldige foto's!!