vrijdag 21 december 2012

Kikkers en krekels eten en wegspoelen met rijstwijn

Rijstvelden
Na nog een overnachting bij mijn nieuwe vrienden in Ho Chi Minh, reis ik per ligbus (relaxed!) door naar Dalat. In 'the city of eternal spring' ontmoet ik de vrolijke Hieu en hij brengt me naar zijn huis. Hier maak ik kennis met zijn ouders, zijn vrouw en dochtertje van drie maanden, zijn broer met vrouw en zoontje en zijn zus met twee kleuters. One happy family!
Krekels met chilisaus
Hieu vertelt me over zijn werk als Easyrider; hij maakt meerdaagse tours met toeristen op zijn motor door het binnenland van Vietnam. Dit klinkt erg goed, dus ik besluit met hem op pad te gaan. Maar eerst brengen we nog een dag door in Dalat en laat hij me alle hotspots zien.
Rijstwijn in de hens
De volgende dag bindt Hieu mijn tas achterop de moter en vertrekken we het platteland in. We rijden langs koffieplantages, bloemenkassen (met Nederlandse bloemen!), bezoeken een krekelboerderij en een rijstwijn brouwerij (en drinken een glaasje: 70% alcohol) en bezoeken een zijdefabriek.
Elephant Falls
We stoppen ook bij Elephant Falls; een mooie, brede waterval waarvan de mist over de bergen hangt. Hier komt Huan, de broer van Hieu, me even gedag zeggen. Met hem had ik het Couchsurf-contact gelegd, maar hij was op een tour met een klant. 's Avonds overnachten we in een minority village in een houten huis.


Koffiebonen drogen
's Morgens sta ik op met zonsopgang om een rondje door het dorp te lopen. Vanaf 3u 's morgens zijn de dorpelingen (en de hanen) al in volle gang. De vis wordt binnengehaald, het afval wordt verbrand, de dieren krijgen eten, de stoep wordt geveegd... Een leuk tafereel. Na het ontbijt rijden we door de rijstvelden naar een baksteenfabriek. Buiten het bezoeken van een paar watervallen, krijg ik deze dag een python van 40 kilo om mijn nek gehangen en zie ik een jongetje twee schorpioenen vasthouden alsof het doodnormaal is.
Python van 40 kilo!
Deze dieren maken ze uiteindelijk dood en stoppen ze in een weckpot met rijstwijn. Als je bijna dood bent, mag je dit goedje drinken. Schijnt goed voor je te zijn.

Tegen de avond strijken we neer in Buon Ma Thuot. Tot nu toe heb ik in Vietnam iedere dag iets nieuws gegeten; vanavond vindt Hieu het tijd om hotpot en kikker te proberen. De kikker wordt rauw geserveerd en mogen we zelf grillen. Het smaakt best goed, een beetje als kip.


Koffieboeren aan het werk
De volgende dag rijden we langs een grote rubberplantage en zie ik cacaoplanten en peperbomen. Ook rijden we over een bergpas waar de vernietigende effecten van Agent Orange nog erg zichtbaar zijn. Hier gaat zelfs het gras dood. Alleen papierbomen kunnen hier groeien, en dat is veilig, want papier wordt niet gegeten...
De tour eindigt in Nha Trang, een toeristische badplaats. Ik drink nog een laatste koffie met Hieu en zoek dan een hostel op. Hier leer ik meteen wat mensen kennen en we gaan samen eten en lopen over de nachtmarkt. Daarna drinken we een paar biertjes en belanden we in een paar bars. Een afgestudeerde chirurg moet stoom afblazen na vier lange studiejaren en blijft shotjes tequila bestellen... Het wordt een heel geslaagde feestavond en voor het slapen gaan, duiken we nog even de zee in!

  • De Vietnamese regering moedigt gezinnen aan om (minimaal & maximaal) twee kinderen te krijgen. Langs de weg staan borden: "Stop at 2 children in order to raise and teach them well", "Whether boy or girl, 2 children is enough", "Every couple should only have 1 or 2 children". 
  • De effecten van Agent Orange zijn nog pijnlijk aanwezig. Er worden nog steeds (klein)kinderen geboren met lichamelijke handicaps. Vaak werken deze mensen in een werkplaats op het platteland, zodat toeristen ze niet te zien krijgen...

1 opmerking:

PaMaJacobs zei

Ha kikkereter,

Is weer een heel andere wereld waar jullie nu zijn. Misschien een leuk tussengerecht voor kerst: gegrilde kikker? Wie weet, serveert Philippe die ook, we gaan het binnenkort meemaken.

Groetjes,
pap en mam.