maandag 24 december 2012

Lampionnen feest en hysterische hosts

Lampionnen in Hoi An
Na het stapavondje volgt een rustdag in Nha Thang. Een bezoekje aan de kapper is het hoogtepunt; doodeng, want ze had een nogal vreemde kniptechniek (lees: eerst schots en scheef knippen en vervolgens steeds verder blijven knippen tot het redelijk recht is). Ach, het is maar haar en het kost ook maar een Euro. 's Avonds zit ik bij een eettentje en krijg ik een duck egg aangeboden van mijn buurvrouw. Nee, dankje! Er zit al een embryo in het ei, inclusief veertjes! En dan vindt mevrouw het vreemd dat haar man haar niet meer wil kussen daarna...!?
Schattig schoolmeisje
kwam Engels praten
Op naar Qui Nhon. Dit is ook een badplaats, maar een stuk minder toeristisch. Ik zoek het strand op met een boekje, lekker rustig. Qui Nhon heeft een brede boulevard, dus ik bestel 's middags een mega-kokosnoot en slurp erop los terwijl ik toekijk hoe de vissers in ronde bamboemanden naar hun gekleurde bootjes peddelen. 's Avonds is er een grote markt met veel goed streetfood.
Hoi An
Danang, de 3e stad van Vietnam, is mijn volgende bestemming. Ik word ergens langs de snelweg gedropt en hier komt Ivy, mijn nieuwe CS host me oppikken. Ze blijkt in een kast van een huis te wonen met haar familie. Zelf moet ze meteen weer weg; naar haar man's familie op het platteland. 's Avonds eet ik met de familie en daarna halen twee vrienden van Ivy me op voor een citytour. We drinken ergens een aardbeien-thee-shake met jellybeans of zoiets. Superzoet! Ook deze twee zijn weer nerveus, omdat ik de eerste buitenlander ben waarmee ze praten.
My Son tempel
Daarna rijden we naar de boulevard van Danang, langs de rivier. De skyline hier is erg mooi en er is veel te doen op straat. Er zijn standbeelden, er is muziek, mensen zijn aan het dansen en er zijn veel tekenaars (net Montmartre).
De volgende ochtend zet het zusje van Ivy me op de bus naar Hoi An. Hier duik ik meteen de gezellige straatjes van de oude stad (UNESCO World Heritage Site) in.

Markt Hoi An
Aan de rivier is er een grote lokale markt met veel fruit en street food en in de winkeltjes maken ze overal kleren en schoenen op maat. 's Middags bezoek ik een charity kerstmarkt waar lerares Ganga Le (Couchsurfing) jam aan het verkopen is. De opbrengst gaat naar een schooltje voor kansarme kinderen. Het is goed georganiseerd en er lopen veel expats rond, dus het geld rolt goed! Tegen de avond wordt Hoi An prachtig verlicht door de honderden lampionnen en het is een genot om door de straatjes en langs de rivier te slenteren. Ze zouden elke stad zo mooi moeten verlichten!
Hue citadel
Vanuit Hoi An bezoek ik My Son, een Hindu tempelcomplex dat tijdens de Vietnam oorlog door US B52 bommen is platgegooid. Het ligt er mooi bij in de heuvels.Daarna ga ik richting Hue, waar ik bij Chi en haar familie logeer. Chi blijkt nogal hysterisch te worden van mijn bezoek (niet op de goede manier) en weet zich geen raad met me. Ze vindt het zelfs eng om met me te ontbijten!?
Hue by night
Hoewel haar ouders en oma heel vriendelijk zijn, besluit ik de volgende morgen een hotel in het centrum op te zoeken. Dit is praktischer en ik heb behoefte om gewoon even mijn eigen ding te doen. Ik huur een fiets en ga op zoek naar het strand. Helaas verdwaal ik in de rijstvelden en na 30 kilometer ben ik weer terug in de stad. Missie mislukt, maar het was wel mooi. De volgende paar dagen verken ik de stad, de oude citadel, marktjes en probeer van mijn verkoudheid af te komen, door het rustig aan te doen... want ik vlieg bijna naar Hanoi, waar ik Joep weer ga zien!

Foto's Vietnam

2 opmerkingen:

Nicole zei

Eventjes 30 kilometer fietsen... ja hoor. Respect dat je dit allemaal in je eentje doet, ik doe het je in ieder geval zeker niet na!

Nicole zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.