vrijdag 4 januari 2013

Weerzien in Hanoi en spelen met poi

Hanoi streetlife
Daar zijn we dan toch weer samen in Hanoi op de luchthaven! Het is geweldig om elkaar weer te zien na drie weken. We hebben een fijn hotelletje geboekt in het centrum en doen het rustig aan. 's Avonds drinken we op straat een biertje en kijken naar het Vietnamese leven om ons heen.
Zo bestel je frietjes
De volgende morgen klimmen we met onze backpacks achterop de scooters van onze nieuwe Couchsurf hosts Ben en Amanda. Ze hebben een fijn huis bij het West Lake in een rustige wijk van Hanoi. We strijken neer bij een restaurant aan het meer voor een lange, ontspannen lunch en horen meer over hun bezigheden. Bijna alle Westerlingen hier zijn expats en geven Engelse les in Hanoi. 's Avonds gaan we op stap bij een lokale bar waar wederom veel expats te vinden zijn en het is erg gezellig, dus het wordt een latertje.
Santa Ben
Nadat iedereen de volgende dag is bijgekomen van de vorige avond met een geweldig Engels ontbijtje dat door Ben geserveerd wordt, kunnen we er weer tegenaan.
Met poi spelen in het park
We besteden de rest van de dag in de Botanical Gardens van Hanoi, waar we circusje spelen. Best lachen, want Amanda en haar vriendinnen hebben aardig wat circus 'speelgoed' zoals hoelahoep en poi en kunnen er leuke trucjes mee. Vooral Angelique blijkt poi-talent te hebben. Verder zien we in het park een tiental poserende trouwstelletjes. Erg origineel, deze lokatie...
's Avonds is het weer tijd voor bier (we krijgen het idee dat expats hier niets anders doen dan drinken en blowen) en zo'n 20 expats hebben zich verzameld bij een terrasje om het weekend af te sluiten. Leuk om de verhalen te horen van iedereen, maar het hoogtepunt is toch Ben, die als Kerstman verkleed de show steelt en gratis drinken van de Vietnamesen krijgt in ruil voor een foto! 'Ho, Ho, Ho Chi Minh!' Knettergek, die kerel. Geweldig.
Bloemen verkopen op een fiets
De volgende morgen rijden we op de scooter van Cindy de stad in. Helaas redden we het tankstation net niet en moeten we een paar kilometer lopen door het drukke verkeer. We besluiten eerst te gaan ontbijten en gaan ergens zitten. Meteen krijgen we twee pullen bier voor onze neus gezet! Oeps, verkeerde tent uitgekozen, we zitten blijkbaar bij een biercafe. Ach, we zijn niet vervelend, dus drinken het maar op (hetzelfde als twee boterhammen, toch?). Daarna kan onze sightseeing beginnen en we tuffen de hele stad door langs alle bezienswaardigheden. Toch fijn dat we het scootertje mogen lenen! 's Avonds kijken we een filmpje met de huisgenoten en nemen weer afscheid.
Hai Phong straatbeeld
In de stromende regen duiken we de volgende dag een taxi in en op het busstation worden we meteen de juiste bus ingebonjourd; op naar Hai Phong. Hier worden we door de Anh (strak in het pak, want hij is de directeur van de lokale Tourism Department) opgehaald en in zijn dikke wagen naar een hotel gebracht. Anh is ook een Couchsurfer en neemt ons uit voor koffie en lunch en 's avonds eten we hotpot met hem en twee Philipinos die Engelse les geven in Hai Phong. En bij hotpot hoort ook bier en rijstwijn...Oef!
Bia Hoi, lokaal bier op straat
Dat wordt dus weer uitslapen de volgende dag en om 12u ontmoeten we de vriendelijke Chau, ook een Couchsurfster. We lunchen samen en daarna laat ze ons de stad zien. De Vietnamezen houden van hun koffie, dus 's middags zitten we weer met Anh aan een sterke bak Vietnamese ice koffie. Ja, we hebben het er maar druk mee. 's Avonds gaan we alleen uiteten en denken na over het after-Vietnam reisplan... Het leven van een reiziger zit vol mogelijkheden, maar ook vol met keuzes die gemaakt moeten worden!