vrijdag 4 januari 2013

Klimmen en relaxen op Cat Ba Island

Uitzicht 3 Euro hotelkamer
Maar eerst gaan we nog naar Cat Ba Island! Vanaf Hai Phong nemen we de ferry (gammele bak!) naar het mooie Cat Ba Island dat in Halong Bay ligt. Op de pier staan de hotelproppers al klaar om zieltjes te winnen. De hyperactieve Tom wint, want hij is de grappigste en ook de goedkoopste (3 Euro voor een kamer met warme douche, airco en uitzicht op zee!). Via een smal kustpad lopen we naar een paar mini-strandjes met prachtige uitzichten op de baai met eilandjes. Helaas zijn we in het verkeerde seizoen in Noord-Vietnam, want het is best beworkt en vrij fris, dus het is niet echt weer om aan het strand te liggen en om deep-water solo te gaan doen. En dit zou hier heel gaaf zijn, met alle karststeenpieken die het water uit steken!
Scooteraars
We huren de volgende dag een scootertje van Tom en tuffen vrolijk het eiland over. Het is mooi groen en heuvelachtig in het binnenland en het ruikt lekker naar bloemen. Op de terugweg wordt er aan de kust aan de weg gewerkt. Letterlijk. Dus er staat een scooterfile, omdat er op de doorgaande weg een bulldozer de rotsen af aan het hakken is en niemand weet hoe lang dit gaat duren. We keren maar om en zoeken een andere weg. Die is een stuk langer, dus we hebben benzine nodig en die wordt onderweg verkocht in anderhalve literflessen Cola. Handig!

Baai Cat Ba
In Cat Ba leren we al snel een paar mensen kennen, want het is maar een klein dorp, dus je komt iedereen 10x tegen op een dag. Bovendien zitten er veel klimmers en die zijn nogal herkenbaar.  Nadat we 's avonds lekker hebben gegeten bij een vrouwtje dat op een gasstelletje op straat voor ons smakelijke pompoensoep, fried noodles, rijst, spinazie met knoflook en bia hoi (het lokaal gebrouwen bier) op tafel wist te toveren, schuiven we aan tafel bij Alex, Helen en Joe (allemaal uit de UK). Alex is al een paar weken aan het klimmen in Cat Ba en Helen en Joe zijn per fiets door Europa en Azie getrokken en zitten vol met goede verhalen.
Alex aan het zekeren
Wegens goed weer, lassen we de volgende dag een stranddag in (gewoon, omdat het kan) en de daaropvolgende dag is het tijd om de rotsen te gaan testen. We mogen de klimspullen van Joe en Helen lenen en we rijden met een scootertje naar de Butterfly Valley. Hier hangt Alex al aan de wand; hij is behoorlijk goed. Wij stappen in een 6a en klimmen een stuk of 5 routes. Joep doet al het voorklimwerk en Angelique klimt alleen na. Brr, het is nogal wennen om weer te klimmen na zo'n lange tijd, maar het gaat nog best redelijk.
Uiteten met de Cat Ba club
's Avonds gaan we met een hele groep eten, wat als voordeel heeft dat de tafel vol gerechten staat en er vanalles geprobeerd kan worden. Vooral de verse vis is erg goed. Daarna duiken we met z'n allen nog een barretje in voor een rondje Gangnam Style en zo en het wordt weer een gezellige avond.
Like a local in Hanoi
's Morgens moeten we er weer vroeg uit, want we nemen de ferry terug naar Hai Phong. Daar aangekomen springen we meteen een bus in naar Hanoi. Zoals altijd zitten er weer een paar Vietnamezen over te geven in de bus. Op de een of andere manier schijnen ze het verkeer niet aan te kunnen als ze niet zelf aan het stuur van hun scooter zitten...
Merry Christmas and
a Happy New Year!
In Hanoi hakken we de knoop door en besluiten terug te vliegen naar Australie. Het ticket is spotgoedkoop, we zijn een beetje reismoe, we willen nog niet naar huis (brrr, winter) en ons Australische Working Holiday visum is nog een paar maanden geldig. 1 + 1 = 2. We gaan ons budget bijspekken en werken in Australie nu het nog kan!
En zo komt het dat we in Hanoi diezelfde avond nog Kerstavond vieren, 1 Kerstdag doorbrengen in Singapore (waar Angelique never, ever meer Chinese Prickly Ash Powder eet!!) en op 2e Kerstdag in een bijna leeg vliegtuig weer landen in Perth!