vrijdag 31 mei 2013

Wandelen tussen beren en een buikschuiver in de regen

rijstvelden
Op naar Yuli dan! Een aangenaam klein plattelandsdorpje, waar de Walami trail begint. De Japanners hebben deze vroeger aangelegd, dwars door de bergen. Het is een mooie dag, dus we huren fietsen en rijden langs groene rijstvelden naar de lokale politie van het Yushan National Park om mountain permits aan te vragen. We moeten flink wat papieren invullen en krijgen het idee dat we aan een soort Nepalese basecamp track gaan beginnen...
junglebrug Walami trail
De volgende dag gaan we met een scootertje naar het begin van de wandeling. We hebben geluk, want de zon schijnt aan een blauwe hemel. Geweldig! We wandelen over een smal bergpaadje door tropische jungle en zien onderweg apen, een kameleon en een soort grappige, rode pandaatjes. Plaatselijk worden we doof van het gegil van cicades. Wat kunnen die een kabaal maken!
Beren en wespen op de route!
Ondanks de vele waarschuwingsborden zien we (helaas) geen beren. Zo'n 7,5 uur later zijn we retour en tijdens onze laatste kilometer begint het toch nog te regenen. Ach, we kunnen ook wel een douche gebruiken.
Brak van de spierpijn brengt een trein ons de volgende dag naar Chishang. Na een rondvraag bij vriendelijke locals, blijkt het onmogelijk om per bus via het binnenland naar de westkust te gaan. De weg die op onze kaart staat, blijkt te slecht. 's Avonds verblijven we in Taitung. Hier fietsen we de volgende dag de stad in, die-hard in de korte broek door de regen. Best verfrissend in deze hitte.
Chishang station
We rijden naar de kust met zwarte stranden en rijden door een groot park. Hier glibbert Angelique met haar slippers van de natte pedalen af en maakt een flinke buikschuiver. Aargh! Met bebloede knieën, elleboog, buik en pols lassen we een koffie pauze in op het terras bij de 7/11, onze nieuwe favoriete toko in Taiwan. Na een heftige onweersbui rijden we terug naar het hotel. Die avond proberen we bij een lokaal restaurantje kip ingewanden. Verrassend vlezig en smakelijk. We vinden het best o.k. dat ze hier alles van een dier opeten als ze het slachten. Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren.
Lotus Pond Kaohsiung
Doorweekt (jawel, wederom regen) stappen we de volgende morgen in de trein naar Pingtung. Weer een grote stad om te verkennen. We ontdekken hier de sushi express, lekker vers en goedkoop! We willen vanuit hier een nationaal park in, maar wederom wordt het ons afgeraden ("No, no, dangerous!"). Dju! Dan de volgende dag maar weer door naar Kaohsiung, de 2e stad van Taiwan.
Paard met mooi strikje
Voor de verandering worden we hier nog eens een keer flink natgeregend. We verkennen deze vrij moderne, typisch Aziatische stad en Angélique probeert 's avonds een oester/ei-bal; een erg lekkere snack! Je kunt hier ook slang eten op de night market, maar die laten we liggen. En grote garnalen worden levend gegrild, wat ook niet erg plezant is om te zien. Nadat we de volgende dag nog wat dingen hebben bekeken, waaronder de Lotus Pond (een grote meer met tempels eromheen) nemen we de trein naar Tainan.