dinsdag 28 mei 2013

Varkensoren eten, gaarkoken in de hotspring en veel nattigheid

Alles wordt gesealed, ook koffie
...Taiwan! Onze laatste bestemming, waarna we over drie weken eindelijk weer op Nederlandse (of Duitse?) bodem hopen te landen. Na een lange nacht op Singapore airport met een bezoekje aan de vlindertuin en een stoelmassage, landen we in de Taiwanese hoofdstad Taipei. Wow, wat is het hier warm en klam!
Een demonstratie poep
wegspoelen op de markt
We ontmoeten onze nieuwe CS-host Chao, die ons 's avonds in een buurtrestaurantje onze eerst Taiwanese maaltijd voor zet; varkensoren. Gelukkig kunnen we die wegspoelen met Taiwan Beer.De volgende dag bezoeken we de suburb Tamsui, waar een kermisachtige markt is met veel gekke spelletjes, snacks, torenhoog softijs en een fort dat ooit door de Nederlanders en Spanjaarden is gebouwd. We slenteren een beetje lam rond, want het is 30 graden met 90% luchtvochtigheid. Oef! Na nog wat sightseeing in Taipei (het is niet moeders mooiste, deze stad) ontmoeten we Chao 's avonds op een studenten night market.
Straatbeeld Tamsui
Het is interessant om hem te horen praten over de werkcultuur hier en over de kijk van Taiwanezen op ons 'luie Europeanen'.
Uhh, hier kwamen wij net uit?
De volgende dag regent het keihard, dus we gaan wat electronica spul checken. Het is niet echt goedkoper hier. Verder onderzoeken we de Taiwanese cuisine en eten dumplings, drinken pearl milk tea (mierzoete thee met heel veel melk, ijs en jelly snoepjes erin) en 's avonds eten we allerlei snacks op de grote Shilin night market.De volgende dag nemen we de trein naar Kentung. Vanuit hier rijden we per bus naar het Yeliou Geopark, dat bekend staat om haar kalksteen kust. We stuiten hier op busladingen toeristen die op de foto gaan met rotsen genaamd 'peanut' en 'dragon's head'. Wij maken een flinke wandeling, zien veel mooie vlinders en eten daarna heerlijke verse vis.Terug in Keelung verkennen we de stad (in de regen) en daarna neemt Yaya (CS-host) ons mee naar haar huis. Hier kookt haar moeder beef noodle soup voor ons, die we opeten in gezelschap van drie (te) aanhankelijke honden.
Yeliu kalksteenkust
Pearl tea, wederom gesealed
De volgende morgen reizen we naar Jiouxi; fameus om de hotsprings van 58 graden. We vluchten voor de regen en boeken een spa. Even later liggen we te verdampen in een stenen bad in ons eigen badkamertje, pal aan de straat. Niet helemaal zoals we het ons voorstelden, maar wel lekker. Helemaal gaargekookt stappen we daarna in de trein naar Yilan, waar we een hotel vinden. We bezoeken de lokale nachtmarkt, drinken een vers fruit sapje van een oud vrouwtje en eten bij een buffet restaurantje, waar veel locals hun take-away avondmaaltje bijeen zoeken (zelf koken doet bijna niemand). Lekker!
Straatbeeld Keelung
Er is verder vrij weinig te zien en te doen met dit hete, natte weer. We wilden vanuit hier het binnenland in naar Snow Mountain, maar de weg bleek onbegaanbaar. Jammer. Per trein gaan we verder naar Hualien. Het uitzicht veranderd van bebouwing (lees: betonnen blokken) naar mistige, groene bergen aan de ene kant en kust met zwarte zandstranden aan de andere kant. In Hualien aangekomen horen we dat de Taroko gorge is afgesloten. Dit is nogal een teleurstelling, want we wilden graag de natuur in voor een stevige hike. En deze kloof is het toeristische hoogtepunt van Taiwan... Hualien zelf is weer een grote, betonnen stad en we worden voor de zoveelste keer kletsnat geregend. Kom op Taiwan, laat je eens van je mooie kant zien. En de zonnige kant!