donderdag 20 oktober 2011

Crashpads en lange onderbroeken

Bospaadje van Napoleon.
En? Missen jullie ons al? Wij jullie nog niet ;) (en dat beschouwen we als een goed teken)! Onze reis is goed van start gegaan en we hebben in onze eerste week al veel gezien. Het idee van de wereldreis is nog even wennen (daarom melde Joep na vertrek om het uur hoelang we al op wereldreis waren). Voor een wereldreis zijn we nog niet erg ver van jullie vandaan.
We zijn in Noord-Frankrijk begonnen, in Attigny. Een très petit dorpje. De volgende dag hebben we Reims bekeken en zijn we doorgereden naar Chezy s/Marne. Tijd om de tent te testen! We hebben de bus bij de kerk geparkeerd, de backpack gepakt en zijn gaan wandelen door de bossen, wijngaarden en landbouwvelden. Aan de rivier de Marne vonden we een mooie stek voor de tent bij een walnotenboom: aperitief en toetje! Hier hebben we ons maaltje bereid en zijn we vroeg de tent in gedoken.

Ons tentje in de ochtendzon.
De volgende morgen ging de ochtendwandeling terug naar de bus en zijn we naar een camping vlakbij Parijs gereden. Bus gereorganiseerd en een warme douche. En toen was het tijd voor een dagje Paris! Wat blijkt: op zondag is parkeren in deze wereldstad gratis. We hebben de Marché aux Puces bezocht (bedankt, pap), erg verrassend en behoorlijk groot. Hier heeft Joep een lange onderbroek gescoord, want het is nogal koud ’s nachts in de bus. Hot, steamy, sexy! Verder leek het alsof er in de hele stad een markt was; overal groente, fruit, kaas, vis, etc... erg gezellig. We zijn op een stadsfiets gesprongen en lekker gaan touren naar Montmartre, de Sacre Coeur (hier lekker gepicknicked op de trappen), over de boulevard langs de Seine (die op zondag gesloten is voor auto’s) en uiteraard even naar de Eifeltoren en Centre Pompidou. Omdat het al laat was, hebben we onszelf getrakteerd op ‘kebab avec frites’ van Istanbul. Zag er goed uit en smaakte evenzo. Hop, terug naar de bus, die gelukkig nog op vier wielen stond, en nog even een kleine twee uur in de bus te stappen en vervolgens op het bivakveldje bij Fontainebleau met een moe, maar voldaan gevoel in bed te kruipen.

In Fontainebleau ben je om te boulderen (op grote stenen klauteren met handen en voeten). En om niet al te vervelend neer te komen na een mooie klim, doen we dit veilig met een zogenaamde crashpad. Na een goed ontbijt (ja, ja, dit doen we tegenwoordig elke dag) was het tijd om een crashpad te zoeken. We hadden een adresje gevonden op internet, maar de navi stuurde ons eerst naar een meneer die van niets wist en toen naar een vrouwtje op een fiets. Zij bracht ons onder begeleiding (te fiets dus) naar een gîte. En de gîte-mevrouw had toevallig nog een oud crashpad van haar zoon in de schuur liggen. En die mochten we lenen! Super! De rest van de dag hebben we lekker geklommen in het zonnetje bij trois pignons. Vooral Joep was goed in vorm. Ook de volgende dag hebben we ons goed kunnen uitleven; dit keer bij klimgebied Cul de Chien (genaamd naar een rots die op een hondenkop lijkt). Naja, wat heet inleven. Er waren een paar Italianen en Polen die ons een spectaculair poepie lieten ruiken bij een 7a (!!). Er was een Pool bij die bijna (dus nèt niet) een 7a haalde met dak. Als je dan uitglijdt, omdat de rots nat is en keihard KURVA!!! roept, hebben alle aanwezigen daar in stilte begrip voor. Omdat het begon te regenen, was het tijd om het crashpad naar huis te brengen. Daar hebben we het ingeruild voor een pak stroopwafels (en 15 euro, die niet waren afgesproken, maar wel redelijk zijn) tegen een lekkere fles lokaal gebrouwen bier (omdat ze last hadden van een schuldgevoel door de stroopwafels). Iedereen blij.
Dit is normaal dus een vol meer.
De volgende dag werden we wakker in Ouroux en Morvan. Na een hele nacht met regen, was het overdag wonderwel droog! Het office de tourisme had een geweldige wandelroute voor ons in petto van 15km naar een leegstaand meer. We hadden nog niet voldoende beweging gehad, dus rugzakje met eten volladen en op pad. Helaas sloeg de omschrijving de plank helemaal mis en werd ons eigen orientatievermogen flink op de proef gesteld. Met behulp van een boer hier en een navigatie daar, hebben we slechts 5 km omgelopen met interessante obstakels als weilanden, bossen en prikkeldraad. Maar het doel was de moeite waard; hoeveel mensen hebben er immers over de bodem van een meer gelopen. Mensen, dit is best bizar. Maar vooral ook heel mooi en apart.

Jullie begrijpen dat het nu tijd was voor een gigantische spierpijn (vooral Angélique), dus na een dagje touren in de bus, zitten we nu in een Irish Pub in Lyon te genieten van een heerlijk en welverdiend biertje (voor de zekerheid hebben we nog even 100.000 trappen gelopen om het uitzicht over de stad te zien bij zonsondergang vanaf de kathedraal). Proost jongens, we denken ook aan jullie harde werkers en warme bedjes ’s nachts!
Oh, nog een paar wijze woorden van deze week:
  • Lange onderbroeken zijn te gek
  • De auto in de vrij zetten en vervolgens een kilometer berg af rollen is tof (en goedkoop)
  • Koopjesjagen in de supermarkt en daarmee culinair koken is kicken
  • Walnoten rapen is dé herfstactiviteit van 2011
À la prochaine, salut!

Astrid zei

Maar maar. Nog maar un waek op waeg en noow al zoë vuul gedaon. Det belaof wat veur de reis van ôch reis. As ge zoe doorgot kint ge nao de waereldreis nog un relaxvakantie dr achter aan plekke um beej te komme haha :-)! Klink wal super leuk allemaol. Have fun!
Groetjes!

Mark Lichteveld zei

Hey Angélique en Joep,

Wat een leuk verhaal, sjiek is mich dat!! Ik ben benieuwd waar de reis nu heen gaat, dus we zullen jullie goed blijven volgen! Veel plezier daar en blijven genieten :)

Mark

Soner Akay zei

Hey Angélique en Joep,

Wat een kicken verhaal en zo heerlijk om te lezen! Zo benieuwd voor vervolg! Blij dat alles goed verloopt en naar jullie zin hebben.

En de wijze woorden zijn te grappig! Houd ze erin!

Geniet!

Soner

Patrick zei

Mooi verhaal.

vooral de auto in de vrij zetten en dan zsm bergaf rollen (altijd tot grote erger van Debbie) en de koopjes in de supermarkt is erg herkenbaar. Die lange onderbroeken hype is hier helaas nog niet aangekomen, maar wie weet komt dat nog ;)
have fun verder en we kijken uit naar het volgende verhaal
Gr Patrick

Martijn Hendriks zei

Hey Angélique en Joep,

leuk om te horen dat jullie je nu al zo goed vermaken. Wij waren al aan het speculeren waar zouden ze nu zijn net een week weg. De 1 zei Bleau de ander zei weer ergens in Zuid Frankrijk. Nou bijdeze toy toy en veel plezier met de rest van jullie reis.

groeten,
Martijn

Mariet zei

Hi,

Jullie zijn al lekker bezig.
Sommige plekken herkenbaar uit het verleden. Zoals de hondekop en de olifant in Bleau.
Doortje haar schoentjes waren gewoon thuis. Een paar weken terug heeft Doortje de toren voor het eerst helemaal beklommen tot boven.
Ook momenten om niet te vergeten.
Nu maakt ze heel Koningslust onveilig met de fiets.

Groetjes

Fam Verstappen zei

Leg ons eens uit hoe culinair koken gaat in zo'n fu**ing busje??

PamaJacobs zei

Ha luitjes,

Wat een mooi verhaal en het gaat dan nog maar "gewoon" over Frankrijk. De foto's zien er goed uit. Niet verkeerd om op zo'n plek uit je tentje te kruipen 's morgens.
pap en mam

Charlie zei

Daag wereldreizigers, leuk um van och te huure!

Vlgs mich is ut primitief geneete begos, met alle charmes d'r op en d'r aan... (lange onderboks!).

In Venlo geneete we van unne zonnige herfs en de veurbereidinge veur de leedjesaovend a.s. zaoterdaag... Geneet en hald os op de huugte!!

Leefs, Charlie

Josien zei

Jeej: eindelijk een update! Leuk om te lezen wat jullie al hebben gedaan. Zo beleven jullie Frankrijk dan toch weer heel anders dan de gemiddelde vakantieganger. Vooral die foto van jullie tentje onder de walnotenboom, wat apart! Ik ben benieuwd waar jullie nog meer terecht komen! Veel plezier!
groetjes,
Josien

Waldo zei

Goed bezig, leuke dingen gedaan :-)

Als je in Lyon bent: rij richting Grenoble en pak de Route Napoleon naar het zuiden en op 1,5 uur rijden van Grenoble ligt Orpierre: heel mooi klimmen. Topo in het dorpje te krijgen bij de klimwinkel die 7 dagen per week open is.

Jeroen, Karin en Iris zijn nu onderweg naar dat gebied.

Erik zei

lekker man die ontbijtjes! geniet maar lekker van die croissantjes nu het nog kan want zulke lekkere broodjes zullen ze niet overal hebben :)

veel plezier in Or pierre en de ergone zones aldaar :)

Groetjes Loes en Erik

Ria Breuer zei

Waaaan! Wat leuk um van och te huure en det ge zoe aant geneete ziet. Ik zeen Joep zoe veur mich in die lange onderboks ;)

Beniejd wie ut verhaol verder geit.

groetjes,
Ria

Iris zei

He Joep en Angelique,

Helaas hebben Karin,, Jeroen en ik het niet gered naar Orpierre. Ik hoop dat jullie er wel lekker geklommen hebben. Zeker de moeite waard!

Verbaasd me wel een beetje hoeveel jullie al hebben meegemaakt, ik begin het een beetje te vergeten hoeveel opties er zijn tijdens het reizen! Maar echt super dat jullie het doen!

Geniet ervan, jullie hebben het verdiend!

Liefs Iris

Jane zei

Hoi Angelique. Leuk om te lezen over jullie reis. Ik heb een vraagje; welke malaria pil hebben jullie gekozen...?

Angélique zei

Thanks allemaal voor de leuke reacties en de lokale updates (Doortje die de toren beklimt: keistoer!)

@Jane: ik heb voor Lariam gekozen. Joep is er nog over uit. Het is kiezen uit een slecht keuzepakket. We dromen ons nu al helemaal te pletter in de bus (waarschijnlijk omdat we steeds niet heel diep in slaap komen), dus daar kan ik straks Lariam niet meer de schuld van geven haha! Wanneer ga je naar Ghana?