donderdag 3 november 2011

Bevroren banenen en verse appeltjes

Route naar Italië
Vanaf Lyon hebben we een prachtige rit gemaakt naar de Alpen. De witte bergtoppen kwamen steeds dichterbij en voor we het wisten, konden we een sneeuwballengevecht houden in Italië! Daar zijn we op zoek gegaan naar een camping in Cogne. We bleken de enige gasten te zijn (lekker exclusief) en na een warme douche vonden we het toch best wel koud buiten. Na een positieve start aan onze outdoor-maaltijd, kwam de campingchef ons zeggen dat we ook wel binnen mochten eten in een ruimte mèt kachel. Daar zeggen we geen nee tegen en Joep ging meteen hout zoeken. Angélique vroeg voorzichtig (en met rode neus van de kou) of de chef er bezwaar tegen had als we onze slaapzakken binnen zouden uitleggen. Zijn antwoord: “Comme vous voulez!”. Yes! Deze gepensioneerde berggids kon ons ook nog een leuke wandeltocht aanraden voor de volgende dag in Parc Gran Paradiso.
Genieten van het uitzicht
Nadat we de volgende ochtend het ijs van de auto hadden gekrabt met een snijplank (het was -7 geweest, dus we konden die man wel zoenen!!) gingen we op pad. De bananen die in de auto lagen, waren bevroren en kregen een gitzwarte schil... maar ze bleken nog goed te eten nadat ze ontdooid waren. De wandeling begon door een mooi herfstbos met prachtige uitzichten op sneeuwbedekte bergtoppen. Het was flink aanpoten, er zat een stijging in de route van meer dan 1000 meter. Boven de boomgrens zagen we een paar berggeiten. De via ferrata van 200 meter naar de top maakte het helemaal af. Het uitzicht was fenomenaal! ’s Avonds hebben we onszelf getrakteerd op een welverdiende, heerlijke pizza.

Joep in de weer met de remklauw
De volgende dag hebben we volgens ons het lelijkste stuk Italië gezien. De hele rit naar Turijn was vol afgetakelde, grijze dorpen en uitzichten. Turijn zelf spande de kroon; armoedig, lelijk en vol met gypsies en allochtonen. Snel weg hier, besloten we. Onderweg begon de auto een vreemd geluid te maken. Dit bleek de remklauw te zijn die aanliep. Nadat Joep deze gedemonteerd, gepoetst en weer gemonteerd had, konden we weer verder. Terug naar Frankrijk.
De volgende ochtend werden we wakker aan een rivier in Breill en die dag moesten we het met behoorlijk nat weer doen. Na een spannende rit vol haarspeldbochten en net te weinig diesel om het ontspannend te noemen, vonden we op het nippertje een pomp in Roquebillière. Op de lokale camping konden we schuilen onder het afdak van de buren die er toch niet waren. ’s Avonds hebben we een knol met worst gegeten die we ergens op het land meegenomen hadden. Dat was dus echt niet lekker. Duidelijk veevoer.
Na een hele nacht met regen, begon de nieuwe dag even waterig. Dan maar op naar de Gorges du Verdon, maar ook daar was het te nat om iets te ondernemen. Toen hoorden we van een klimgebied in Orpierre en daar waren de weersvoorspellingen goed: 1+1=2. Eindelijk weer even iets actiefs doen! Van een Duits echtpaar mochten we de klimtopo fotograferen. Aan het einde van een goede klimdag nog even naar een bergtop gereden om een biertje te drinken en zoutjes te knabbelen bij zonsondergang. Génial!
Pont D'Arc (met Joep rechts)
De volgende dag ook nog lekker geklommen en aan het einde van de middag nog heerlijke druifjes gekregen van een stel aardige auto-buren. Daarna zijn we langs een appelboer gereden, waar we eerst 7 soorten appels mochten proeven. Erg lekker allemaal. Met 5 kilo appels rijker, vertrokken we weer naar Pont St. Esprit. Hier hebben we de bus aan de Rhone geparkeerd. ’s Nachts danste de regen weer op ons dak. Ons plan om de Gorges D’Ardeche te voet te verkennen bleek wederom verkeerd getimed. Vanuit de droge bus hebben we toch nog wat van de omgeving kunnen zien. Tijd om naar het zuiden af te reizen!

Sommige mensen vroegen zich af wat we voor lekkers kunnen koken op ons camping gasstelletje. Nou, hier volgt ons bourgondische weekmenu ter inspiratie:

-          Steak haché met aardappelen en wortels
-          Spaghetti met tomaten, uien, knoflook, paprika en courgette
-          Vers stokbrood met pompoensoep
-          Pasta met tonijn, ui en provenciaalse kruiden
-          Kalfsschnitzel met rode kool en aardappelen
-          Rijst met paprika, courgette, ui en zoetzure saus
-          Mie met courgette, uit en knoflook en kaassausje
Bon appetit et à la prochaine...!
p.s. Erg leuk om jullie reacties en mailtjes te lezen. Vooral de nieuwtjes van thuis zijn fijn, want we volgen geen nieuws meer (zelfs het terugzetten van de klok hadden we gemist :))

Iris zei

He Joep en Angelique,

Leuk om weer wat van jullie te lezen, zo te zien gaan jullie ons het aankomende jaar (of misschien wel 2) net missen!
Een beetje jammer van het weer, maar ook dat hoort er natuurlijk gewoon bij!

Heel veel reisplezier!
Ik kijk nu alweer uit naar jullie volgende verhaal!

Liefs Iris
ps. ik heb nog niets van je vader gehoord...

PamaJacobs zei

Ha natweercampeerders,

Wat een tof verhaal om te lezen. Die bevroren bananen houden we erin.
De filmpjes zijn ook erg leuk, vooral dat fietsen door Parijs.

Groetjes,
pap en mam.

p.s. Iris, de laptop is al opgehaald.

Kaylee zei

Heeeyyy Joep&Angelique
ik hb jullie al gemist hoor,
en ik kon niet wachten tot het volgende verhaaltj ik keek bijna elke dag ;)
op sgool gaat t goed maar zoooooooo saaaaaaaaaaaii,
wat jullie allemaal meemaken is veeeeeel en veeeeel cooler
vndaag ga ik naar de film met wat vriendinne :)
nog veeeeeeel plezier op jullie worldtrip

xxxKayleee

Oma Kempen zei

Ha reizigers,

ben net bij je moeder geweest, ze ging een kwarktaart bakken Mmmmm.
Zit nu bij de fam Verstappen en heb jullie leuke verhalen gelezen.
Ik ben al aan het fietsen en mag alweer auto rijden.
Ik heb zoveel genaaid dat mijn lampje vd naaimachine stuk was.
Ben vh weekend met mijn vriendin naar Friesland geweest dit was erg gezellig.

Hoop snel weer meer van jullie te horen.

Lieve groetjes,
Oma

Debbie Kunz zei

ha luitjes,

poging nummer 2... mijn eerste berichtje werd niet gepost dus dan proberen we het nog maar een keer.

Jullie verhaaltjes klinken erg leuk. Zo te zien bevalt het gypsy leven jullie wel ;-)

Zonde van het weer, maar als het goed is zijn jullie lang genoeg weg om nog genoeg mooi weer te krijgen.

Grappig om dit nu van de andere kant mee te maken. Toen wij op reis waren keken we enorm uit naar de reacties dus ik begrijp jullie heel goed. Maar nu als thuisfront kijk je ook enorm uit naar de verhaaltjes zodat je een beetje mee kunt liften op jullie avonturen ;-)

Hier wordt het ondertussen ook steeds kouder en s'morgens in de kou op de trein naar het werk wachten is ook niet alles dus GENIET GENIET EN GENIET!!

laat snel weer wat van jullie horen

dikke kus -x-

Loes Huijs zei

Hallo Angelique & Joep ,

Wat vreemd om te lezen dat jullie al vorst hebben gehad. Op dit moment is het zaterdag 5 november en het was vandaag 18 graden !
Een beetje vreemde combinatie met oliebollen voor Sintermerte, toch ?Sintermerte ? Ja. Die is een week vervroegd omdat op de elfde -van-de-elfde het inschete van de vasteloavend is......En in dat zelfde weekend komt Sinterklaas in Venlo. Kunnen jullie het nog uit elkaar houden ?