maandag 2 januari 2012

Desert dust en Oil Balls

VLNR: Joep, Tony G, Tony P,
Angelique, Billy en Charlie
Na onze aangename kitesurf ervaring hebben we nog wat paperassen gekopieerd en A4tjes gemaakt met onze paspoort info en de autogegevens; een zogenaamd fiche. Dit moeten we straks afgeven bij politie posten in West Sahara (Zuid Marokko) en Mauritanie. Zonder deze, moeten al deze gegevens steeds met de hand overgeschreven worden en dit duurt lang. Na een lange rijdag kwamen we aan op de camping in Taghazout, waar we Rob en Ria tegen kwamen. Die avond hebben we samen gezellig wat wijntjes gedronken en hebben we zelfs meegegeten.

Vallee du Paradis
De volgende dag zijn we in de Vallee du Paradis gaan wandelen; een prachtige vallei met veel palmbomen en een riviertje dat zich door heel wat rotslagen heeft geslepen. Ook moest er een indrukwekkende waterval te vinden zijn, maar wat een anti-climax: na heel wat bochten kwamen we uiteindelijk bij een pisstraaltje water. Tijd om een slaapplek te zoeken. De laagstaande zon zorgde nog voor een bijna-botsing met een oud Renaultje 4 (als de chauffeur dit leest, SORRY!). Daarna maar even gewacht tot de zon echt onder was. Op de camping heeft Angélique haar nieuwe Marokkaanse onderhandelings skills toegepast om de campingbaas te overbluffen en zo mochten we overnachten voor DH40 ipv DH85.
Op naar Agadir, een moderne stad. Daar hebben we de laatste, grote inkopen gedaan voor vertrek naar West Sahara en Mauritanie. Ook hadden we eindelijk positief bericht over onze laptop; we krijgen toch geld terug van de Saturn. Meteen een nieuw netbookje gekocht. Het volgende project was het terugsturen van de klimspullen. Dit hebben we Maroc style geregeld; ons pakketje gaat met een touringcar mee terug naar Brussel. Zo sturen ze hier vrij goedkoop spullen van en naar familie in het buitenland.¨ En komt dat zeker aan meneer?¨ ¨Ik ben de baas en geef je mijn woord¨. Een soort van DHL dus.

Een mooi dorp in de buurt van Tafraoute
Tegen de avond zijn we vertrokken richting Tafraout. Al snel zaten we weer op slingerige bergweggetjes, waar we een mooi plekje hebben gevonden om voor de eerste keer wild te kamperen (in Marokko dan). Dit beviel perfect. We hebben niemand gezien, ook ´s morgens niet. Flink wat kilometers gemaakt, maar dat was geen straf, want de uitzichten waren adembenemend mooi . Ervoor gezorgd dat we op tijd bij een camping met wifi zaten, want we hadden een Skype date. Zo toch een beetje de kerstsfeer uit Herten meegekregen op deze Eerste Kerstdag. Fijn om weer een netbook te hebben! Tweede Kerstdag begonnen we met een brunch Skype sessie met pa en ma Jacobs. Erg leuk om ze weer gezien te hebben!

Verse vis in Sidi Ifni

Daarna de medina van Tiznit bezocht en naar Sidi Ifni gereden, waar we ´s avonds op een marktje verse vis hebben gegeten. Op de camping kwamen we nog een paar bekenden tegen: Jan en Miela.
Warming up
Vervolgens hebben we een strandwandeling gemaakt en heeft Joep een surfboard gehuurd. De eerste plank hield het 10 minuten uit; toen was het board kapot. Terug naar de zaak en ¨no problem¨, hij kreeg meteen een andere.  Joep heeft zich daarna de hele middag bezig gehouden met surfen en Angélique heeft lekker op het strand gelegen met een boek.

Een van de eindeloze vergezichten

Fort Bou Jarif midden in de woestijn

De volgende dag zijn we naar de zandduinen van Plage Blanche gereden, waar we heerlijk rustig bij een baai hebben wildgekampeerd. Naja rustig, er waren wel heul veul muggen! Met een rokerig kampvuurtje werd dat al snel minder. De volgende ochtend hadden we gezelschap van een kat, maar Joep kan niet meer zo goed tegen katten sinds er een in de bus is gekropen om de Spaanse ham aan te vreten! Dus hij heeft het beest gegeprobeerd weg te pesten, maar het domme beest bleef gewoon terugkomen. Toen de banden wat leeggelaten, want we hadden het super idee om een zandweg van ruim 100 km af te gaan rijden. Dit begon allemaal goed, maar het werd al snel een speurtocht door de woestijn zonder enige referentie punten.
Zand, zand en nog eens zand

Echt apart. Toen we weer op het asfalt kwamen, waren we blij en heeeel stoffig. Alles zat onder het fijne woestijnzand. Tan Tan zijn we zonder boete doorgekomen (dit dorp is berucht om zijn agenten en slecht zichtbare stopborden, buitenlanders zijn hier bijna altijd de klos) en in Al Uatia hebben we de bus op de camping helemaal leeggeveegd. Oud op Nieuw naderde en dat wilden we graag in Dakhla vieren, omdat we daar misschien wat mensen konden treffen en er de grootste kans op een feesje was. Dat betekende dat we in twee dagen tijd nog dik 900 km moesten afleggen! Deze rit was weer een hele nieuwe ervaring. Met de zon hoog aan de hemel reden we door uitgestrekte vlaktes met niets dan rotswoestijn om ons heen zo ver we konden kijken.

Het wrak van een grote vissersboot.
Alleen soms wat dromedarisen op en naast de weg en op het strand lagen enkele aangespoelde scheepswrakken.

De eindeloze kustlijn
Toen we in Dakhla aankwamen, werden we verrast door prachtige witte zandduinen en mooie baaitjes vol kitesurfers. Heel mooi en wat een contrast na die lange woestijnweg! We zouden Tony in Dakhla bij een hotel treffen, maar daar aangekomen bleek dat de motorrijders al doorgereden waren.
Wildkampeer plek bij Dakhla
We zijn toen naar een plek gereden waar allerlei mensen wildkamperen en van de zon en het strand genieten.

Verse oliebollen
Toen we hier tussen de campers door reden, kwam ineens Tony met een biertje in zijn hand op ons af gerend: Heeeyyy! Een erg leuke verassing om de bikers hier toch nog aan te treffen. In no time stonden wij met een, jaja, versgebakken oliebol in onze hand bij een stel Nederlanders. Die hadden een generator geregeld om oliebollen te bakken.
Oudejaars vis BBQ
Andere Tony en Charlie (een mad American) waren naar Dakhla om verse vis te halen. Wij hadden een BBQ rooster, dus hebben we met zijn vijfen heerlijk gegeten!
Beach party!
Toen zijn we gaan feesten bij een kampvuur op het strand. Hoewel  we in Zuid Marokko zaten, vloeide de alcohol rijkelijk. Phoe, en die suikerklontjes met een of andere zwarte drank uit een pot hakte er flink in! Om twaalf uur werd er zelfs vuurwerk afgeschoten en om het

Happy new year vanuit de ambulance!

af te maken hadden we nog een fles champagne uit Spanje geimporteerd om mee te proosten. De avond werd wat blurry toen we in een joekel van een Amerikaanse ambulance (inclusief discobol!) bier in een hangmat aan het drinken waren.

Zo, laat het nieuwe jaar maar komen!!! Wij zijn er klaar voor!

Iedereen de allerbeste wensen voor 2012!

Leon zei

Hehe, dan hebben jullie waarschijnlijk ook nog lekkerdere oliebollen gehad dan wij hier. Die van ons kwamen namelijk van de Jumbo. ;) De hoeveelheid vuurwerk zichtbaar dit jaar was trouwens wel beter. He was voor de verandering eens een keer helder!

Nog de beste wensen!

Martijn Hendriks zei

Zo dus jullie hebben ook een mooi nieuwjaar gevierd. En de verhalen liegen er niet om wat jullie al allemaal meegemaakt hebben.

Veel plezier vanuit een nat en stormachtig Nederland

Voor jullie ook de beste wensen.

Iris zei

He Joep en Angelique,

Zo te lezen gaat het reizen jullie heel goed af! Lekker dingen zien en dingen doen. En ook een aantal reismaatjes gevonden die je waarschijnlijk nog wel vaker tegen zult komen!

Echt super!
Blijf lekker veel reizen en vooral genieten!

Liefs Iris

Patrick zei

Hey zandhappers,

leuk verhaal weer. mooi dat er toch nog oliebollen gegeten werden. Wij waren met de hele bups in de Stad, Zeer geslaagd, iedereen was superbezopen! Dit kan natuurlijk niet tippen aan een discobal in een minibusje ;)
p.s ben benieuwd of de klimspullen aankomen..

Ook jullie de beste wensen! Maar dat komt wel goed met al die vrijheid. Heerlijk he! (jaloers)

Anoniem zei

hallo hier oma. Ben hier bij fam. Gubbels lekkere wafels aant eten hier geen mooi weer veel wind en regen. bedankt voor de leuke kaart en nog bedankt voor de vele eieren. nog gelukkig nieuwjaar en veel reis en avonturenplezier. :)

Sandy zei

Heej avonturiers!!!
Weer ein leuk verhaol.
Veur og auk ein gelökkig, gezond, leefdevol en avontuurlijk 2012.
Maar good um te leaze det waor te weareld ze auk bis, ald op niej gevierd wuert met oliebollen en genog alcohol :P
Nog ein geweldig avontuur! Maar zien die spullen al gearriveerd, bin beniejd!
Leefs Sandy

Paul Engelen zei

Dag Angélique en Joep,

Jullie klimspullen zijn aangekomen in Brussel en liggen nu bij mij thuis. Een doos en een pakketje verpakt in plastic (C'est vrai, hein?).
Ik neem ze binnenkort mee naar Venlo.
Ik wens jullie veel plezier en mooie momenten in 2012!

Paul

PaMaJacobs zei

Fijn dat de spullen zijn aangekomen in Brussel. Neet te geluive det tet zoewe geit! Paul, tot binnenkort.

Angélique en Joep veel succes met jullie tocht door Mauretanië en Senegal!

Groetjes,
pap en mam.

Wilma Donkers zei

Hé Joep en Angelique,

Super om te lezen wat jullie allemaal meemaken en dat is nog al wat! Nogal anders dan de dagelijkse routine hier :)

Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar en geniet verder van jullie mooie reis!!

berggeitpierre zei

Nog de beste wensen van Dees en Pierre, hebben jullie nog gezien toen we overvlogen naar Boa Vista ;)(Kaapverdie)Wij weer thuis, vier dagen werken en dan skiën. Ook vervelend.....veel plezier en rijdt nu alleen nog maar door groen

Lieke D zei

Hey Joep en Angelique!

We kunnen over twee weken wel een thee-date prikken want ik kom jullie kant op haha! Ga met een vriendin 4 dagen naar Marrakech een stedentripje doen :) (waterpijpje roken hihi).
Waar zitten jullie inmiddels, in het zuiden? Leuk om jullie avondturen te lezen, ik krijg al helemaal zin in vakantie!
Ben benieuwd wat voor temperatuurtje het is daar!

Have fun!! xxx Liek

Lieke D zei

ps, ik vertrek hier de 22e trouwens..;)

Anoniem zei

Hallo Luitjes,
Fijn dat het zo goed met jullie gaat.
Eerst maar eens de beste wensen voor het nieuwe jaar. jullie verhalen steken aan, misschien ga ik met de carnaval in El Chorro klimmen met...

Greets Theo

Anne Kinket zei

Hoi Angelique,
Wellicht een reactie uit onverwachte hoek. Ik kwam bij het zoeken naar iets in mijn mailbox het mailtje van Josien tegen met de link nr jullie blog. Ik dacht effe gluren en ben vervolgens 20 minuten blijven hangen! Het feit dat jullie blog zo leuk en mooi (goeie foto's) is betekent volgens mij dat het erg goed gaat en dat jullie met veel plezier en af en toe een (creatief en optimistisch opgeloste) kleine tegenslag een fantastische tijd aan het beleven zijn! Zou er bijna jaloers op worden ;-) Maar niets te klagen hoor ik heb het goed nr mn zin bij RoP (weet je nog wat dat is ;-). Wel veel veranderingen op onze oude afdeling natuurlijk ivm de 'moedermaatschappij'. We zullen zien hoe het allemaal loopt, maak me niet te veel zorgen. Het leven is net als een wereldreis: je moet gewoon op weg gaan, open staan voor wie en wat er op je pad komt het beste er van maken en vooral genieten. Dus: geniet ze nog!
Ik blijf het blog volgen...